خود اتکایی و تجهیز بیمارستان ها دستاورد مهم کرونا در اردبیل است

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

شهرام حبیب زاده ظهر دوشنبه در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی با اصحاب رسانه استان با بیان اینکه این دانشگاه از نظر میزان کنترل و مدیریت بیماری کرونا در سطح کشوری رتبه قابل قبولی را کسب کرده است اظهار کرد: دریک سال اخیر بخش اعظم توان و نیروی دانشگاه علوم پزشکی استان همگام با سایر دستگاه‌های اجرایی به کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اختصاص یافته که از جمله این پروژه‌ها، اجرای رزمایش حاج قاسم سلیمانی با مشارکت بسیج، سپاه و هلال احمر استان بوده است.

وی تعداد بیمارستان‌های افتتاح شده در یک سال گذشته را ۲ بیمارستان عنوان کرد و افزود: بیمارستان تروما اردبیل و شهدای شهرستان پارس آباد علاوه بر افتتاح و تجهیز به صورت کامل در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل عمده موفقیت‌های اخیر درمانی استان را خود کفایی در انجام بسیاری از آزمایش‌های کرونایی و دارویی دانست و گفت: برای اولین بار توانستیم با تکیه بر توان و نیروی تخصصی خود آزمایشگاه پی. ی. آر راه اندازی و هزینه‌های دارویی و تأمین اکسیژن سازها را به خوبی تأمین کنیم.

حبیب زاده به فرصت‌های پیش آمده در دوران کرونا نیز اشاره کرد و افزود: تجهیز امکانات سخت افزاری دانشگاه علوم پزشکی، احداث آزمایشگاه تخصصی کرونا، تولید ماسک و مواد ضد عفونی و افزایش امکانات بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان از جمله این موارد است.

وی بروز برخی پروتکل‌ها و آموزش‌های از راه دور را از جمله آسیب‌های کرونا به بخش آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اعلام کرد و ادامه داد: خوشبختانه تجهیزات سخت افزاری دانشگاه به میزان قابل توجهی ارتقا پیدا کرده که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت در جهت برگزاری کنفرانس‌ها و آموزش‌های مجازی در آینده استفاده کنیم.

۵۰ دستگاه تنفس مصنوعی در دوران کرونا خریداری شده است

در ادامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز با اشاره به اینکه پروژه‌های افتتاح شده قبل از شیوع ویروس کرونا ما را در کنترل و مدیریت بهتر این بیماری یاری کرد گفت: علاوه بر اقدامات درمانی، دستگاه سی تی اسکن بیمارستان شهدا پارس آباد تأمین شده و ۵۰ دستگاه تنفس مصنوعی بخش کرونا استان اردبیل نیز خریداری و نصب شد

رضایی بنا از نصب و راه اندازی دستگاه سی تی اسکن بیمارستان ولیعصر مشگین شهر خبر داد و افزود: دو دستگاه MRI نیز جهت تجهیز امکانات درمانی به بیمارستان‌های فاطمی اردبیل و شهدای پارس آباد افزوده خواهد شد.

وی از خریداری و نصب ۲ دستگاه فوق تخصصی CRRD که مورد نیاز بیماران بد حال کرونایی است سخن گفت و افزود: دستگاه پلاسما درمانی نیز به مجموعه دستگاه‌های تخصصی بیمارستان‌ها اضافه شده که علاوه بر تصفیه خون، پلاسما نیز تولید می‌کند.

نصب مخزن ۲۰ تنی اکسیژن ساز در بیمارستان امام خمینی اردبیل

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه مشخصه و استانداردهای لازم بیمارستان‌ها در بخش کرونایی از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده است گفت: با توجه به وضعیت کرونا، میزان استفاده از این دستگاه افزایش پیدا کرده و هم اکنون مخزن ۲۰ تنی اکسیژن ساز در بیمارستان امام خمینی اردبیل، مخزن ۳۰ تنی در بیمارستان ولیعصر مشگین شهر مستقر شده و در بیمارستان‌های علوی اردبیل و شهدای پارس آباد نیز در ماه‌های آینده نصب خواهد شد.

فعالیت بیش از ۳۰ کارگاه تولید ماسک در اردبیل

در ادامه ارزنلو معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز به رفع کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در ابتدای شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: با همکاری سازمان صمت و استانداری کردیم کارگاه‌ها و کارخانه‌ها راکد یا دارای ظرفیت تولید شناسایی و به تعداد ۷ مرکز مجوز تولید مواد ضد عفونی را دریافت و موارد مدار تولید شد.

وی بیان کرد: با تولید مواد ضد عفونی کننده توسط کارخانه الکل آذربایجان نیز هم اکنون به مرحله اشباع و عدم نیاز استان به این محصول رسیدیم و در برنامه‌های آینده قصد آغاز صادرات مواد ضد عفونی کننده به سایر کشورهای همسایه را نیز داریم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به مشکل عدم تأمین پارچه مورد نیاز تولید ماسک اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۳۰ کارگاه تولید ماسک در استان فعالیت می‌کنند که در زمینه تأمین پارچه مورد نیاز ماسک‌های سه لایه با مشکلاتی مواجه هستند که باید رسیدگی شود.

دریافت بیش از پنج میلیارد تومان کمک از سازمان جهانی بهداشت

نخستین معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان آموزش عمومی و اطلاع رسانی را از اولین اقدامات اساسی در راستای کنترل بیماری کرونا در اردبیل دانست و گفت: با کمک و مشارکت رسانه‌ها و فضای مجازی استان توانستیم مردم را در برابر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعمال شده به خوبی آگاه سازیم.

وی احداث و راه اندازی آزمایشگاه تخصصی کرونا را از اقدامات بسیار شایسته استان در دوران کرونا اعلام کرد و افزود: آزمایشگاه کرونا اردبیل جزو هشت استان اول دریافت کمک‌های سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت و با خود اتکایی و افزایش توان نیروهای متخصص خود توانست تجهیزات و امکانات را در این مرکز تأمین کند.

نخستین تصریح کرد: با راه اندازی و تکمیل دستگاه‌های تخصصی و فوق تخصصی، این آزمایشگاه قادر خواهد بود سایر آزمایش‌ها در بیماری‌های خاص نظیر هپاتیت و ایدز را در استان اردبیل انجام و نتایج را بررسی کند.

معاینه سرپایی بیش از ۷۰۰ نفر بیمار در مراکز بهداشت استان اردبیل

معاون امور بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل تعداد بازدیدهای میدانی و کنترل رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از ۱۳۰ هزار عنوان کرد و افزود: در این مدت رصد مکان‌های شلوغ و پرتردد استان و نحوه اجرای دقیق پروتکل‌ها به خصوص در زمان اوج شیوع بیماری توسط ناظران بهداشتی به صورت روزانه انجام و با تخلفات برخورد جدی و قانونی به عمل می‌آمد.

وی افزود: روزانه در مراکز بهداشت استان بیش از ۷۰۰ نفر معاینه و بعد از تشخیص میزان شدت بیماری و یا ابتلاء به کرونا تحت درمان قرار می‌گیرند و توسط سامانه سیب نحوه نگهداری و مراقبت از بیماران کرونایی نیز به دقت رصد و آموزش داده می‌شود.

نخستین استان اردبیل را دومین استان از نظر میزان استفاده از تست سریع کرونا عنوان کرد و گفت: این تست در عرض ۲۰ دقیقه انجام می‌شود و از موارد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا در استان اردبیل است چرا که مراکز بهداشت موظف به انجام تست از نزدیکان و خانواده بیماران کرونایی نیز محسوب ممی‌شود.

189
0 0