وزارت بهداشت راه حل درمان سوختگی را پاک کرده است

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد فاطمی، روز یکشنبه در نشست خبری که به بهانه رونمایی از کتاب پیشگیری از سوختگی(داستان موفقیت ، عبرت هایی که گرفتیم از انتشارات بهداشت جهانی برگزارشد، اظهار داشت: متاسفانه وضعیت ما در سوختگی از همه کشورها بدتر است.

وی افزود: هزینه های حاشیه ای در سوختگی هیچ وقت دیده نمی شوند، مثل سرپرست خانواده ای که در اثر سوختگی از کار افتاده می شود و فردی که شغلش را از دست داده و معلولیتی که تا آخر عمر همراه فرد است. فرزندی که به خاطر پدر و مادر سوخته نیاز به روانپزشک دارد. خانواده هایی که در اثر سوختگی از هم می پاشند و هزینه هایی که برای کشور ایجاد می شود، بسیار کمرشکن هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: افرادی که دچار سوختگی الکتریکی می شوند ۱۷ هزار میلیارد تومان هزینه به بودجه کشور تحمیل می شود.

وی افزود: انجمن حمایت از بیماران سوخته( ققنوس)، علاوه بر حمایت از بیماران سوخته هدفش توانمند ساختن بیمار سوخته است اینکه بتواند به اجتماع برگردد، آموزش ببیند، حق زندگی کردن داشته باشد و شغل پیدا کند.

فاطمی، از سوختگی به عنوان وحشتناک ترین بیماری نام برد و گفت: انجمن سعی کرده از بیماران سوختگی حمایت کند و به همین منظور، کمیته پیشگیری از سوختگی توسط انجمن راه اندازی شده است.

وی افزود: کارهایی نظیر چاپ‌ کتاب پیشگیری، چاپ بروشور، کتاب آموزشی برای کودکان و نوجوانان و برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدارس و سرای محله ها و...، از جمله برنامه های کمیته پیشگیری از سوختگی در انجمن حمایت از بیماران سوخته بوده است.

فاطمی به رونمایی از کتاب پیشگیری از سوختگی اشاره کرد و گفت: در کتاب پیشگیری از سوختگی سازمان بهداشت جهانی با عنوان «داستان موفقیت ، عبرت هایی که گرفتیم»، تمام روش هایی که به صورت علمی در تمام کشورها بررسی شده و راهکارهایی برای مردم جهان سوم ارائه داده تا نسوزند، در این کتاب آورده شده است.

وی افزود: این کتاب توسط انجمن سوختگی و با همکاری مرکز تحقیقات سوختگی دانشگاه علوم پزشکی ایران چاپ شده است.

فاطمی با عنوان این مطلب که ما همیشه فکرمی کنیم سوختگی مال ما نیست، گفت: سوختگی به همه ما نزدیک است و هر کسی در این زمینه کاری کند به خودش و فرزندش کمک کرده است.

رئیس انجمن ققنوس، با عنوان این مطلب که سالی ۳۰۰۰ نفر در اثر سوختگی در کشور می میرند، افزود: سالی ۳۰ هزار نفر در بیمارستان ها بستری می شوند. طبق آمار تقریبا سالی ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در می سوزند و همه اینها از ناآگاهی مردم و مسئولین است.

فاطمی، در ادامه به سوختگی در کودکان اشاره کرد و گفت: شایع ترین علت سوختگی در کودکان مایعات داغ و علت آن هم سهل انگاری مادر است.

وی افزود: در بزرگسالان شایع ترین علت سوختگی شعله است و چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد سوختگی را برق گرفتگی تشکیل می دهد.

فاطمی ادامه داد: در زمینه پیشگیری از سوختگی و درمان و بازخوانی در سوختگی به دولت هیچ امیدی نداریم و این انجمن تشکیل شده از نیروهای مردمی و خرد جمعی مردم شاید بتوانیم آمار سوختگی را در کشور کاهش دهیم.

وی با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت راه حل درمان سوختگی را پاک کرده است، گفت: وزارت آموزش و پرورش هیچ کمکی در آموزش از پیشگیری در کتاب های درسی برای کودکان انجام نمی دهد و سازمان ملی استاندارد هیچ نظارتی بر وسایل پخت و پز ندارد و متاسفانه دید ملی نسبت به سوختگی نداریم.

رئیس انجمن ققنوس تاکید کرد: اگر دولت به بیماران سوخته کمک می کرد، قطعا این انجمن شکل نمی گرفت. مردم باید بخواهند و مطالبه گر باشند، تا فشار اجتماعی نباشد دولت هیچ کاری برای مردم انجام نمی دهد.

119
0 0