تهران نیازمند ۴ مرکز تولید و توزیع فرآورده های خون است

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرگزاری مهر، درخواست ها و نیازهای پیشگیرانه سازمان انتقال خون در جلسه پدافند غیر عامل وزارت بهداشت، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه پیرحسین کولیوند رئیس کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت، سازمان انتقال خون را در حوزه پدافند غیرعامل بسیار پراهمیت خواند.

در ادامه پیام عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با بیان جایگاه سازمان انتقال خون در پدافند غیر عامل و مدیریت بحران، نیازهای این سازمان را برای پیشگیری از بحران و آمادگی برای رویارویی با انواع حوادث غیر مترقبه تشریح کرد.

برخی از نیازهای مطرح شده مربوط به جانمایی و احداث مکان های پشتیبان برای مراکز انتقال خون هر استان، احداث و مقاوم سازی مراکز جامع انتقال خون در سراسر کشور، تامین سامانه متحرک اهدای خون، غربالگری و پخش خون بود.

عشقی همچنین به ضرورت تامین تجهیزات مورد نیاز هنگام رخداد حوادث غیر مترقبه، انبارداری اقلام استراتژیک، تامین سردخانه برای نگهداری فرآورده های پلاسمایی و تقویت بانک اطلاعاتی سازمان در زمان بحران تاکید کرد.  

وی همچنین به فعالیت های سازمان در زمان بحران شیوع کووید ۱۹ اشاره کرد و بیان داشت: مجموعه انتقال خون در سراسر کشور با انجام تبلیغات گسترده، سالم سازی بیشتر مراکز انتقال خون و افزایش خدمات خود توانست نیاز به خون و فرآورده های خون بیماران نیازمند را به بهترین نحو تامین کند.

عشقی در پایان خواستار اطلاع رسانی مناسب و تبلیغات برای مشارکت بیشتر هموطنان در امر اهدای خون شد.

سید مرتضی طباطبایی دبیر کارگروه پدافند غیر عامل سازمان انتقال خون، نیز گفت: پدافند غیر عامل در سازمان انتقال خون همواره از جایگاهی خاص برخوردار بوده و تبیین هرچه بیشتر این جایگاه برای مسئولان مهم است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در انتقال خون، افزود: این سازمان همواره در تلاش است تا با وجود تمام مشکلات خون و فرآورده سالم و کافی را تامین کند و در برابر هر رخداد غیرمنتظره ای آماده ابراز واکنش و اقدام مناسب است.

طباطبایی گفت: نیاز به ۶ مرکز استراتژیک در کشور مشخص شده است و برخی استان ها نیازمند بازسازی، نوسازی و تجهیز ساختمان های قدیمی هستند.

وی تاکید کرد: در تمامی این استان ها باید شرایط مطلوبی برای مقابله با هر نوع مشکل احتمالی فراهم شود.

دبیرکارگروه پدافند غیرعامل سازمان انتقال خون، با یادآوری اینکه هر استان باید یک مرکز جایگزین داشته باشد تا در زمان بحران مورد استفاده قرارگیرد، ادامه داد: کلانشهر تهران دارای یک مرکز تولید و توزیع فرآورده های خون است و نیاز است طبق مصوبه شورای تامین استان چهار مرکز دیگر افزوده شود.

تقویت نرم افزار و سخت افزار های مورد استفاده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت مناسب از نیروی انسانی متخصص و کارآمد از دیگر مواردی بود که طباطبایی به اهمیت آن اشاره کرد و اذعان داشت: سازمان انتقال خون مجموعه ای منحصر به فرد و بدون جایگزین است و این ویژگی شامل همه ارکان آن می شود و به دلیل چنین ویژگی باید مورد توجه ویژه مسؤولان قرار گیرد.

وی همچنین به ضرورت شناسایی مداوم افراد سالم و واجد شرایط اهدای خون اشاره و تصرح کرد: گسترش تبلیغات و برجسته سازی فعالیت های سازمان به همکاری مردم کمک می کند و همراهی رسانه ها در این زمینه ضروری است و انتظار می رود نیازها و ضروریات این سازمان از طریق کمیته پدافند غیر عامل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به کمیته پدافند غیر عامل کشور گزارش شود و مقامات بالاتر در جریان امور قرار گیرند.

دبیرکارگروه پدافند غیرعامل سازمان انتقال خون، انبارداری اقلام استراتژیک، روزآمد سازی سیستم دستی ثبت اطلاعات اهدای خون و آزمایش ها و روز آمد سازی ژنراتورهای برق را از جمله  اقداماتی برشمرد که همواره در سازمان انتقال خون در حال انجام است.

در این جلسه که در ساختمان ستاد مرکزی اورژانس کشور برگزار شد، مقرر گردید موارد مطرح شده از طریق پدافند غیر عامل وزارت بهداشت به وزیر بهداشت، کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور و معاونت توسعه وزارت بهداشت، گزارش شود.

130
0 0