درگیری قلبی عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر بیماران سرطانی

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

آذین علیزاده اصل، در گفتگو با خبرنگار مهر، به راه اندازی رشته جدید کاردیوانکولوژی در ایران اشاره کرد و گفت: شروع این رشته جدید پزشکی و انجام این کار بسیار سخت، اما برای بیماران سرطانی مفید است. چرا که درگیری قلبی عروقی یکی از علل مهم مرگ و میر در بیماران سرطانی است و به همین علت، من ایجاد این رشته را یک لطف بزرگ الهی در حق بیماران می دانم.

این متخصص قلب و عروق، افزود: کاردیوانکولوژی رشته و فیلدی جدید از تلفیق رشته های کاردیولوژی (قلب و عروق) و انکولوژی (سرطان شناسی) بوده و به علت تاثیرات مهم و سرنوشت ساز و حیاتی انواع سرطان ها و به خصوص درمان های رایج شیمی درمانی و پرتو درمانی روی سیستم قلبی عروقی از اهمیت ویژه ای بر خوردار است. چرا که وجود انواع عوارض قلبی و عروقی و نیز مرگ و میر بالای قلبی در بیماران سرطانی حقیقتا قابل توجه است.

فلوشیپ اکوکاردیوگرافی، ادامه داد: کلینیک درمانیِ کاردیوانکولوژی در بیمارستان قلب شهید رجایی از بیش از سه سال پیش تاسیس و روز به روز بر تعداد بیماران ما افزوده می شود. 

علیزاده افزود: ارجاع بیماران سرطانی به کلینیک کاردیوانکولوژی طبق گایدلاین های علمی جهانی (ASE و ACC) قبل از شروع شیمی درمانی و به فواصل مقتضی بعد از انواع درمان ها صورت می گیرد. به طوری که بیماران تحت ویزیت دقیق، اکوکاردیوگرافی پیشرفته و در صورت لزوم سایر روش های تشخیصی کامل قرار می گیرند و درمان های لازم و مقتضی قلبی را نیز  دریافت می نمایند. البته در مواردی نیز اقدامات پیشگیرانه دریافت می کنند.

رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، گفت: در حال حاضر بیماران سرطانی بسیاری از خدمات این بخش استفاده می کنند و موفقیت های بسیاری در این خصوص داشته ایم و توانسته ایم در جهت کاهش عوارض قلبی و نیز مرگ و میر این بیماران قدم های اساسی برداریم.

وی تاکید کرد: این موفقیت ها با حمایت و همراهی هر سه انجمن قلب و عروق، هماتو انکولوژی و رادیوانکولوژی، حاصل شده است.

رئیس مرکز تحقیقاتی کاردیوانکولوژی بیمارستان قلب شهید رجایی، ادامه داد: همه بیماران در طرح تحقیقاتی رجیستری کاردیوانکولوژی با مشارکت ٨ مرکز قرار می گیرند که قطعا منجر به نتایجی تحقیقاتی بسیار ارزشمند خواهد بود که در این مسیر ما را بسیار کمک خواهد نمود و نیز باعث ارتباط ما با مجامع بین المللی می گردد. 

وی با اعلام اینکه مرکز تحقیقات کاردیوانکولوژی در آذر ۹۸ با حکم وزیر بهداشت تاسیس شده است، افزود: دوره ٦ ماهه آموزشی رشته کاردیوانکولوژی، راه اندازی و کوریکولوم دوره فلوشیپ این رشته آماده تقدیم به وزارت بهداشت است. 

علیزاده با عنوان این مطلب که دستورالعملی در مورد پاندمی کووید ۱۹ و بیماران قلبی سرطانی تقدیم وزارت بهداشت نموده ام که چاپ شده است، گفت: در حال حاضر تعبیه پورت شیمی درمانی با خدمات بیمه در مرکز ما در حال انجام است.

وی افزود: در مجموع هر سه شاخه درمانی، آموزشی و پژوهشی این رشته در حال حاضر در بیمارستان قلب شهید رجایی فعال است و یک رشته کامل در این مرکز شکل گرفته است.

علیزاده تاکید کرد: هر گونه تلاش در این زمینه در جهت کمک به بیماران سرطانی و کاهش عوارض قلبی این دسته از بیماران و در نتیجه افزایش طول عمر با کیفیت آنها، بسیار مفید و موثر خواهد بود.

110
0 0