کرونا در خوزستان تپش قلب گرفت/دلایل افزایش ابتلا در خوزستان

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - کوثر کریمی: از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال، افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان شیب تندی به خود گرفت به طوری که تا این روزها که تقویم ملی نیمه خردادماه را پشت سر گذاشت اما هنوز آمار استان به روزی حداقل ۱۰۰ بیمار برنگشته و متأسفانه بین روزانه ۵۰۰ تا ۸۰۰ در نوسان است.

با وجود نگرانی عامه مردم و اصحاب رسانه از این آمار بالای مبتلایان ولی دانشگاه علوم پزشکی اهواز همچنان بر این باور است که «افزایش تست گیری» و «آزمایش» و به نوعی تقویت غربالگری منجر به این افزایش آمار شده است.

حال اینکه اولین افزایش آزمایشگاه و نمونه‌گیری در استان هرچند خوب است ولی دلیلی بر مثبت بودن تست این حجم از مراجعه‌کنندگان نیست؛ چرا نباید جواب تست بخش اعظمی از افراد منفی باشد؟

از روزهای نخست اعلام خبر ورود ویروس کرونا به کشور و بعد هم به استان خوزستان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حالی با صراحت از عدم ورود این ویروس به استان خبر داد که بعدها استاندار خوزستان ابتلای چند نفر را به این ویروس تأیید کرد.

در نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی نیز اعلام شد که برای انتقال بیماران کرونایی آمبولانس‌هایی مجزا تدارک دیده شد ولی اگر کسی با فوریت‌های پزشکی ۱۵۵ تماس بگیرد، ابتدا علائم بیمار پرسیده می‌شود و در صورت مشکوک بودن به ابتلای به کرونا اپراتور به فرد تماس گیرنده اعلام می‌کند که «خودتان شخص بیمار را برای تست و انجام مراحل درمان به بیمارستان ببرید».

نکته بعدی اینکه با وجود اعلام مسئولان دانشگاه که جواب تست کرونا حداقل ۲۴ ساعت و یا حداکثر ۴۸ ساعت بعد آماده می‌شود ولی نارضایتی‌های بسیاری از سوی مردم برای تأخیر در اعلام نتایج تست آنها ایجاد شده است.

همچنین از نظر دانشگاه علوم پزشکی افرادی که علائم خفیف دارند، می‌توانند در قرنطینه خانگی به درمان خود ادامه دهند ولی در این میان تماس نداشتن کارشناسان با آنها و بی‌اطلاعی نسبت به مصرف داروهای مربوطه گلایه‌های بسیاری را به دنبال داشته است.

استفاده از نقاهتگاه‌های اختیاری

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز اعلام کرده بود که استفاده از نقاهتگاه برای این بیماران بر اساس قوانین «اختیاری» است و بیمار با تست مثبت قطعی ولی دارای علائم خفیف خودش باید محل خود قرنطینگی را انتخاب کند؛ حال این سوال پیش می‌آید وقتی که حجم شیوع این بیماری در استان خوزستان به صورت فزاینده‌ای رو به رشد بوده است و حتی از وضعیت «قرمز» هم عبور کرده‌ایم چرا این قانون برای خوزستان استثنا قائل نمی‌شود تا حداقل از ظرفیت نقاهتگاه‌های بدون استفاده‌ای که سپاه، ارتش و بسیج با امکانات گسترده راه‌اندازی کرده‌اند، استفاده شود؟

گلایه اینکه هیچ متولی خاصی از بیماران در قرنطینه خانگی سراغی نمی‌گیرد و حتی افراد دارای علائم خفیف در سایه این بی‌توجهی حتی در ایام قرنطینه به مراکز شلوغ و اماکن عمومی مراجعه‌هایی دارند که یکی از عاملان اصلی افزایش آمار مبتلایان در استان خوزستان است.

نکته بعدی که حائز اهمیت است برخورد نادرست با عاملان برگزاری مراسم عزا، عروسی و دیگر تجمع‌ها است؛ در استان خوزستان اول مراسم عروسی و عزا با حضور حتی بالای یک هزار نفر برگزار می‌شود و در نهایت شاید ۶ تا ۷ نفر به عنوان مقصر به دادگاه قضائی معرفی می‌شوند، در حالی که همان‌طور که از قدیم گفته‌اند «پیشگیری بهتر از درمان است» و برخوردهای سختگیرانه باید قبل از برگزاری مراسم صورت بگیرد.

یکی دیگر از موارد نگران‌کننده در استان خوزستان نیز شمار بالای افراد فوت شده است؛ هرچند مسئولان مربوطه وضعیت تجهیزات پزشکی خوزستان را «خوب» گزارش می‌دهند ولی باید دید آیا علت این مرگ و میر بالا چیزی غیر از کمبود تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها است؟ یا شاید هم بیماران زمینه‌ای در استان خوزستان تعدادشان از دیگر استان‌ها بیشتر است.

از اسفندماه سال گذشته نگرانی‌هایی در خصوص ضعیف بودن ریه خوزستانی‌ها به سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام شد تا تمهیدها و آمادگی بیشتری داشته باشند ولی مسئولان دانشگاه با رد این نگرانی، ضعیف بودن ریه‌های مردم این استان را تکذیب کردند؛ این در حالی است که خوزستان طی ۱۳ سال اخیر با پدیده گرد و غبار و بعد هم حساسیت‌های تنفسی پاییزه روبه‌رو شد که گناه آن را گیاه بی زبان کنوکارپوس گردن گرفته است.

انجام بالاترین میزان آزمایش‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: در شناسایی بیماری کرونا باید گفت که هر چه تور بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشد، در نتیجه ماهی بیشتری هم می‌گیریم.

علی احسان پور در خصوص آمار بالای خوزستان در ابتلاء به کرونا می‌گوید: اول باید آمار انجام آزمایش‌ها در استان‌های دیگر بررسی و بعد با خوزستان مقایسه شود؛ در حال حاضر بالاترین میزان آزمایش در خوزستان انجام می‌شود.

وی در خصوص علت انجام آزمایش‌های گسترده بیان می‌کند: چون به این نتیجه رسیدیم که هرچه تست بیشتری انجام شود، افراد بدون علامت شناسایی می‌شوند و در قرنطینه خانگی نگه می‌داریم تا میزان بستری کاهش پیدا کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه می‌دهد: به این نتیجه عملی رسیدیم که با وجود افزایش میزان شناسایی افراد بدون علامت ولی میزان بستری‌ها کمتر شده است.

احسان پور تشریح می‌کند: طبق دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی میزان تعداد تست‌های مثبت باید یک سوم کل تعداد نمونه‌گیری‌ها باشد که در حال حاضر نیز بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نمونه‌های انجام شده مثبت است.

وی با اشاره به انجام روزانه دو هزار و ۵۰۰ تست روزانه در استان خوزستان عنوان می‌کند: تعداد تست و آزمایش‌های انجام شده بسیاری از استان‌های دیگر به اندازه خوزستان نیست.

کرونا و رفتارهای مردم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: افزایش آمار افراد مبتلا به کرونا وابسته به یک عامل نیست؛ افزایش بیماری از یک سو و افزایش واقعی تعداد بیماران از سوی دیگر دو عامل مهم و تأثیرگذار هستند.

یوسف پریدار ادامه می‌دهد: ترکیبی از رفتارهای مردم راه‌های انتقال بیماری را مشخص می‌کند؛ به طور مثال میزان رعایت افراد ناقل و بیمار برای قرنطینه بودن، یا میزان اهمیت افراد عادی به فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین دستگاه‌های نظارتی چقدر باعث جداسازی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌شوند.

شناسایی بیماران ناقل

وی عنوان می‌کند: در دنیا هفت میلیون و ۲۳ هزار و ۶۶۷ نفر به کرونا مبتلا شدند و از این میزان ۴۰۲ هزار و ۹۳۲ نفر (۵.۷ درصد) نیز جان خود را از دست دادند؛ در ایران نیز ۱۷۲ هزار مورد اثبات شده قطعی و هشت هزار و ۲۸۱ نفر فوتی (۴.۸ درصد) داشتیم ولی در دزفول سه هزار و ۷۲۲ مبتلا داشتیم که ۱۱۹ نفر آنها یعنی (۳.۲ درصد) فوت شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول یادآور می‌شود: در روزهای اول که در دنیا و ایران موارد مثبت کرونا پیدا می‌شد، بیشتر افراد بدحال و نیازمند بستری در بیمارستان بودند و در اصل سراغ افراد ناقل نمی‌رفتیم ولی حالا با غربالگری‌های انجام شده بیماران بدون علامت را شناسایی می‌کنیم.

افزایش بیماریابی و شیوع بیماری

پریدار خبر می‌دهد: تعداد موارد مثبت به نسبت ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران ۲۰۷ بیمار و در دانشگاه دزفول (شوش، گتوند و دزفول) ۵۱۷ بیمار است؛ یعنی دو و نیم برابر متوسط کشوری که این رقم نشان‌دهنده شیوه و البته بیماریابی بیشتر است.

وی با اشاره به بیماریابی و شیوع بیماری هر دو افزایش یافته است، ادامه می‌دهد: هرچه بیماریابی فعال‌تر باشد در افزایش آمار مبتلایان نیز نقش مستقیمی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول می‌گوید: آن چیزی که تاکنون از رفتار ویروس می‌دانیم این است که ترکیبی از رفتار مردم در فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت موازین بهداشتی به علاوه رفتارهای حاکمیتی مثل اعمال قوانین مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی و آزادسازی مشاغل باعث شیوع بیماری می‌شود؛ در هر منطقه که ترکیبی از این عوامل زمینه را برای تماس بیشتر افراد فراهم کند، بیماری شایع‌تر است.

پریدار با اشاره به اینکه گروه‌های جمعیتی درگیر با بیماری و ردیابی موارد تماس آنها الگوی چرخش بیماری را نشان می‌دهد، اضافه می‌کند: در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول ۳۵ درصد زنان خانه‌دار و درصد قابل‌توجهی از افراد بازنشسته به کرونا مبتلا شده‌اند.

وی می‌گوید: ردیابی تماس و ارتباطات بیمار نشان می‌دهد که ویروس تا حد زیادی در بین خانواده‌ها می چرخد؛ یعنی هرچقدر فاصله‌گذاری مشاغل را دقیق رعایت کنیم مقدار قابل‌ملاحظه‌ای از شیوع به رفتار خود مردم بر می‌گردد.

خستگی کادر درمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص آمار «فوتی‌ها» نیز بیان می‌کند: ظرفیت‌های انسانی، تجهیزاتی و مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان برای مدیریت بیماران به سقف رسیده است و به طور طبیعی بعد از گذشت بیش از ۱۰۵ روز از ورود بیماری به استان ممکن است نتوانیم مثل روزهای اول، بیماری را مدیریت کنیم.

پریدار در پایان عنوان می‌کند: کارکنان خسته شده‌اند، منابع هم تا حد زیادی مصرف و تخت‌های آی. سی.یو نیز اکثراً اشغال شده‌اند که جمع این موارد باعث می‌شود تا نتوانیم با کمیت و کیفیت اولیه بیماری را مدیریت کنیم و مردم باید اهمیت رعایت موازین بهداشتی را بیشتر از هر زمان دیگری درک کنند تا فشار روی سیستم درمانی کاهش پیدا کند.

افزایش تست گیری‌ها

رئیس مرکز بهداشت خوزستان و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: در استان خوزستان هم موارد بیماری و هم بیماریابی و تست گیری افزایش یافته است؛ در تست گیری‌ها بیشتر افراد سرپایی و بدون علامت را شناسایی می‌کنیم چون افراد دارای علائم که خود به بیمارستان مراجعه می‌کنند و بستری می‌شوند.

سید محمد علوی با اشاره به تأثیر مثبت افزایش فعالیت‌های غربالگری در شناسایی بیماران بدون علامت، ادامه می‌دهد: تست گیری‌ها را در استان افزایش دادیم چون موارد بیماری هم افزایش یافت؛ همچنین تست گیری از افرادی که با بیماران کرونایی در ارتباط بودند، در اولویت قرار گرفت.

وی یادآور می‌شود: وقتی قبل از عید فطر اعلام کردیم که پروتکل‌های بهداشتی بیش از هر زمان دیگری رعایت شود چون در صورت سهل‌انگاری شاهد افزایش شیوع خواهیم بود و مردم با حضور در بازار، مراسم عزا و عروسی آن هم بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و یا استفاده از ماسک، باعث به وقوع پیوستن پیش‌بینی‌ها شدند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان اظهار می‌کند: افزایش ابتلاء به این بیماری با رفتار مردم ارتباط مستقیم دارد؛ اگر مردم با احساس خطر و باور وضعیت قرمز (موارد بیماری که بیش از حد مورد انتظار باشد، وضعیت قرمز اعلام می‌شود) نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کنند، آن وقت شاهد کاهش ابتلاء به این بیماری در استان خواهیم بود.

علوی اضافه می‌کند: جمعیت حساس وجود دارد و ویروس هم هست؛ بنابراین چاره‌ای به غیر از رعایت موازین بهداشتی نداریم و هرگز نباید بدون ماسک در اماکن عمومی حضور پیدا کنیم.

وی با تأکید بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، عنوان می‌کند: برای اهمیت دادن به سلامتی خود هم که شده باید این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پاسخ به این سوال که «چرا زنان خانه‌دار بیش از دیگران مبتلا می‌شوند؟» بیان می‌کند: بانوان خانه‌دار بیشتر برای خرید از خانه خارج می‌شوند و در بازار نیز با اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مواجه می‌شوند؛ وقتی یک مغازه ۱۲ متری در آن واحد میزبان ۶ مشتری باشد، این یعنی فاصله‌گذاری اجتماعی نادیده گرفته شده است.

علوی با اشاره به اینکه افراد بازنشسته اگر در خانه بمانند آلوده نمی‌شوند، می‌افزاید: بین مشاغل مختلف «رانندگان تاکسی» بیشتر مبتلا می‌شوند چون در طول روز با افراد بسیاری سر و کار دارند؛ به طور قطع شغل افراد و میزان ارتباطات آنها نقش تعیین‌کننده‌ای در ابتلای به این بیماری دارد.

کشف نکات جدید

وی با تأکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم می‌گوید: ویروس کرونا در طبیعت وجود دارد و مردم اگر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، مبتلا می‌شوند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اینکه هر روز چهره بیماری‌زایی و آلودگی کنندگی این ویروس تغییر می‌کند، ادامه می‌دهد: در مقابل هرچه زمان می‌گذرد، شناسایی ما افزایش می‌یابد و علم و مهارت بیشتری هم پیدا می‌کنیم؛ نسبت به روزهای نخست ویروس این روزها هم کیت‌های تشخیص و هم ماسک فراوان‌تر شده است.

وی در پایان یادآور می‌شود: هرچند که ندانسته‌های ما از ویروس کووید – ۱۹ سر جای خود قرار دارد ولی روزانه نکات جدیدی از این ویروس کشف می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آنچه مشهود است کنترل و مهار آمار لجام گسیخته ابتلاء به ویروس کرونا در استان خوزستان به تغییر نگرش مدیریت فعلی نیاز دارد؛ یعنی با معادله و الگوی رفتاری که حداقل طی یک ماه گذشته داشتیم، نمی‌توان به کاهش آمار در این استان خوش‌بین بود.

با وجود اینکه نماینده وزیر بهداشت در استان خوزستان منصوب شده است ولی معلوم نیست چرا هیچ ابتکار عمل یا خلاقیتی در تصمیم‌گیری‌ها دیده نمی‌شود و همچنین برخوردها برای جلوگیری از افزایش ابتلاء به نوشداروی بعد از مرگ سهراب بدل شده است.

اگر استفاده از ظرفیت بسیج عمومی در بخش‌های تخصصی بهداشت و درمان شدنی نیست پس چرا از نیروهای مردمی حداقل برای رصد روزانه بیماران در قرنطینه خانگی استفاده نمی‌شود؟ یعنی تعداد زیادی از کارشناسانی که به صورت اپراتور تلفنی روزی چند بار با بیماران قرنطینه خانگی تماس گرفته و ضمن ثبت علائم آنها نسبت به در خانه ماندنشان نیز اطمینان حاصل کنند، افزایش یابند یا جدی تر عمل کنند.

103
0 0