سال گذشته ۳۲۳۴ مورد پیوند عضو در ایران انجام شد

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرگزاری مهر، کتایون نجفی زاده، روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: شاخص اهدای عضو در ایران طی دو سال گذشته ۱۱.۲ بوده، اما سال گذشته به عدد ۱۴ رسیده که بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به انجام ۱۰۷۸ مورد اهدای عضو مرگ مغزی طی سال گذشته در کشور، ادامه داد: سالانه حدود پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور اتفاق می‌افتد که طبق آمارهای جهانی نیمی از افراد، یعنی در سه تا چهار هزار نفر از افراد مرگ مغزی شده قابلیت اهدای عضو وجود داشته است.

نجفی‌زاده افزود: یک بیمار دیالیزی برای زندگی، باید هفته‌ای سه روز به مرکز دیالیز برود و چهار ساعت زیر دستگاه باشد. در حالی که با پیوند کلیه می‌توان این عملکرد را به دست آورد و فرد به زندگی عادی برگردد و حتی یک قهرمان ورزشی باشد، اما متاسفانه این کلیه، قلب، کبد و…، افراد مرگ مغزی به زیر خاک می‌رود.

وی با بیان اینکه هر فرد مرگ مغزی امکان اهدای ۸ عضو را دارد، گفت: طی سال گذشته شاهد افزایش تعداد پیوند کلیه از افراد مرگ مغزی و کاهش این پیوند از افراد زنده بودیم. به طوری که سال گذشته سه هزار و ۲۳۴ مورد پیوند عضو در کشور انجام شده که عمده‌ترین آن کلیه بوده و در درجه بعدی پیوند کبد بیشترین میزان را به خود اختصاص داده و بعد از آن هم پیوند قلب قرار دارد.

نجفی‌زاده درباره میزان آسیب‌پذیری افراد پیوندی و یا نیازمند اهدای عضو در مقابل بیماری کووید ۱۹، اظهار داشت: شخصی که ایمنی او ضعیف باشد اگر ویروس کرونا وارد بدنش شود، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد. بر همین اساس بعد از شیوع کرونا، پیوند اعضا در تمام دنیا متوقف شد و فقط به موارد اورژانس و افرادی که ثابت شود کرونا ندارند، محدود شد.

وی درباره میزان درگیری بیماران پیوندی با کرونا، ادامه داد: متاسفانه کرونا تعدادی از بیماران پیوندی را درگیر کرده است. البته طبق مصاحبه‌ای که با مراکز پیوند مختلف داشتیم افرادی که در گذشته پیوند عضو داشته‌اند، بیشتر درگیر می‌شوند. بیماران پیوندی جدید از آنجایی که در قرنطینه بودند، کمتر مبتلا شدند.

نجفی زاده افزود: به طور کلی آمار مرگ ناشی از کرونا در بیماران پیوندی حتی به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

156
0 0