کرونا در خوزستان همچنان می‌تازد/بیمارستان دوم اهواز در حال تکمیل

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - کوثر کریمی: بی‌توجهی برخی از مردم خوزستان از یک سو و خوش‌خیالی و خوش‌بینی بیش از حد مسئولان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و هشدارهای کرونایی و بی توجهی به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند از سوی دیگر منجر به انفجار بمب آمار ابتلای کرونا در این استان بود؛ ایندر حالی است که «کلان‌شهر اهواز» به عنوان پرچم‌دار این آمار طی چند روز اخیر بیشترین تعداد مبتلا را به خود اختصاص داده است تا جایی که نزدیک به نیمی از آمار ابتلای خوزستان مربوط به این شهر است.

هرچقدر مسئولان بر ماندن مردم در خانه‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید می‌کردند به همان اندازه مردم هم گوشی برای شنیدن توصیه‌ها نداشته‌اند و ساز خود را می‌زنند.

سرانجام آن‌قدر آش کرونا در خوزستان شور شد که این استان با وجود اینکه زمانی جزو پنج استان برتر در کشور در زمینه آمار افزایشی کرونا هم نبود، اکنون کارش به جایی رسید که ۱۲ درصد آمار ابتلای افراد به کرونا در کشور را به خود اختصاص داد و آژیر وضعیت قرمز آن به صدا در آمده است.

تاب‌آوری خوب بهداشت و درمان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: جمعه شب برگزاری جلسه قرارگاه کرونای دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، منتخبان مردم در مجلس، مدیرعامل هلال احمر، نمایندگان بسیج و سپاه، دیگر مسئولان استانی و کارشناسان تخصصی ستاد تا بامداد روز شنبه به طول انجامید.

علی احسان پور با اشاره به ارائه نظرات کارشناسی به مسئولان تصمیم گیر استان در این جلسه ادامه می‌دهد: در این جلسه اقدامات قابل ارائه کمیته‌های مختلف ستاد کرونا از جمله بهداشت، درمان، آموزش، خدمات و پشتیبانی در زمان افزایش تعداد بیماران همراه با میزان آمادگی آنها مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح می‌کند: در حال حاضر تاب‌آوری سیستم بهداشت و درمان خوب است یعنی خدمات‌رسانی‌ها به بیماران کرونایی در سطح مطلوب و با وجود افزایش تعداد بیماران اما خللی در این زمینه ایجاد نشده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان می‌کند: وقتی انفجار آمار در کشورهای ایتالیا و اسپانیا صورت گرفت، تعداد بیماران قابل پذیریش نیز به تبع کاهش و از پذیرش بیماران بالای ۶۰ سال خودداری کردند؛ در خوزستان هنوز به آن میزان نرسیده‌ایم ولی مردم باید بیشتر از هر زمان دیگری هوشیار و دغدغه رعایت مسائل بهداشتی را داشته باشند.

افزایش مراجعان به بیمارستان

احسان پور با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از ظرفیت شبکه بهداشت و درمان فعال شده است ولی افزایش آمار به طور قطع آسیب‌هایی را نیز به دنبال دارد، خبر می‌دهد: آمار مراجعه بیمارستانی در گذشته، ۷۰ نفر در روز بوده است ولی در حال حاضر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در روز (افرادی که از قبل تحت درمان هستند و همچنین افراد جدیدی که پذیرش می‌شوند) افزایش پیدا کرده است؛ با این حال به دلیل تجارب کسب شده طی ماه‌های اخیر آمادگی خوبی را در برخورد با بیماری داریم و خدمات خوبی نیز به بیماران ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تجارب خوب کسب شده برای مقابله با بیماری کرونا، اضافه می‌کند: از ۲۲ فروردین امسال پیش‌بینی این افزایش آمار انجام شد و برای همین رعایت فاصله‌گذاری هوشمند بیش از گذشته مورد تأکید قرار گرفت؛ در مقابل آمادگی لازم در شبکه بهداشت و درمان ایجاد شد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اعلام جواب تست‌های آزمایش کووید ۱۹ در کمترین زمان ممکن، بیان می‌کند: چون پیش‌بینی افزایش مراجعه‌کنندگان را داشتیم، آزمایشگاه‌های رفرانس را با هزینه‌های مالی و نیروی انسانی بالا راه‌اندازی کردیم؛ بنابراین در فاز دوم مقابله با بیماری شناسایی افراد با علائم خفیف و یا آنهایی که با بیماران ارتباط داشتند را شاهد هستیم.

احسان پور با اشاره به کمک تأمین اجتماعی برای افزایش ظرفیت‌های شبکه بهداشت و درمانی می‌گوید: تأمین اجتماعی با در اختیار قرار دادن پرسنل و فضای درمان خود کمک شایانی را در زمینه خدمات‌رسانی به بیماران داشت.

پذیرش کرونایی ها در بیمارستان طالقانی

وی می‌افزاید: هرچند از لحاظ درمانی مشکلی احساس نمی‌کنیم ولی نگران مردم هستیم چون اندازه گسترش بیماری قابل پیش‌بینی نیست؛ با این وجود بیماران بدون علائم را زودتر شناسایی و به سراغ خانواده افراد بیمار می‌رویم تا کنترل بیماری را داشته باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه همه تلاش‌ها به کار گرفته شده است تا شاهد انفجار بیماری نباشیم، عنوان می‌کند: با ورود به فاز دوم حمله به این بیماری پیش‌بینی شناسایی بیماران بیشتر و فراهم شدن افزایش توان نمونه‌گیری در آزمایشگاه‌ها را داشتیم.

احسان پور با تأکید بر اینکه عنان بیماری نباید از دست برود، یادآور می‌شود: نتایج کارشناسی به صورت روزانه و حتی دو بار در روز به تصمیم سازان استانی ارائه می‌شود تا شورای تأمین اقدامات بعدی را انجام دهد.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت پذیرش بیمارستان رازی، خبر می‌دهد: پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان طالقانی از هفت تا ۱۰ روز گذشته آغاز شده است.

تحکیم فاصله‌گذاری اجتماعی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار می‌کند: از قبل تمهیدات لازم را برای افزایش تخت‌های آی. سی.یو، نمونه‌گیرها، کیت، دستگاه‌ها و فضای آزمایشی و همچنین نیروی انسانی در شبکه بهداشت و درمان در نظر داشتیم؛ در همین راستا وارد فاز تجهیز و راه‌اندازی پنجمین و ششمین آزمایشگاه استان خوزستان شده‌ایم.

احسان پور در پایان خبر می‌دهد: امروز شورای سلامت استان خوزستان با حضور محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت (مسئول اصلی کنترل اپیدمی در ایران) در حال برگزاری است و بعد از آن تصمیم‌گیری‌های جدید نه برای تعطیلی‌های آن چنانی ولی در راستای تحکیم فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام می‌شود.

غربالگری بهداشت کمک به شناسایی بیشتر

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر علت بالا رفتن آمار بیماری کرونا را افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها که متعاقباً باعث بستری تعداد بیشتر افراد شده است، اعلام و اظهار می‌کند: دلیل دیگر این است که تعدادی از بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان نیز از سوی همکاران در مراکز بهداشت با غربالگری و افزایش ظرفیت تست شناسایی شده‌اند.

سید محمدعلوی با بیان اینکه چهار آزمایشگاه کرونا در خوزستان فعال شده است، تصریح می‌کند: از این بین دو آزمایشگاه مربوط به اهواز است که روزانه ظرفیت انجام بیش از ۶۰۰ تست را دارد که این موارد کشف شده را افزایش می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: از دلایل دیگر نیز می‌توان به مردمی که مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، اشاره کرد؛ البته در این بین بسیاری از افراد رعایت می‌کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه برخی افراد با بی‌توجهی خیال می‌کنند که کرونا سراغ آنها نمی‌آید، می‌گوید: برخی افراد با تصور غلط قوی بودن بدنشان بی‌خیال کرونا شده‌اند و وقتی از دستکش و ماسک در محل کسب‌وکار خود استفاده نکرده و در تجمعات هم حضور پیدا می‌کند، باعث افزایش آمار می‌شوند.

در حال تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان طالقانی

علوی با اشاره به اینکه اهواز مانند لاله‌زار سابق شده است و برخی افراد مشغول طی مسیر از مغازه و خیابان‌ها به پاساژها هستند، اضافه می‌کند: این عوامل باعث انتقال بیماری می‌شود و بخش اعظم افزایش شیوع به رعایت نکردن به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری بر می‌گردد؛ شاید بیمارستان‌ها با پیش‌بینی‌های قبلی ظرفیت داشته باشند ولی اگر باز هم شاهد افزایش ابتلاء باشیم آن وقت اوضاع بدی برای مردم پیش می‌آید.

وی از تکمیل شدن ظرفیت بیمارستان طالقانی خبر می‌دهد و می‌گوید: مقرر شده است تا در صورت نیاز در بیمارستان‌های میلاد، امیرالمؤمنین و سینا هم بیمار پذیرش شود اما ظرفیت بیمارستان‌ها محدود است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به آسیب دیدن مردم از این افزایش آمار مبتلایان تأکید می‌کند: مردم باید ضمن احترام به فاصله‌گذاری اجتماعی، آداب سرفه را رعایت کرده و ترشحات تنفسی را به صورت بهداشتی دفع کنند؛ همچنین به طور حتم از ماسک استفاده کرده و شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون را فراموش نکنند.

علوی در پایان می‌گوید: مردم باید هر ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت یک بار دستان خود را بشویند و در مواقعی که آب و صابون در دسترس آنها نیست می‌توانند از مواد ضدعفونی‌کننده با پایه الکل استفاده کنند.

تصمیم‌گیری با شورای تأمین

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: در جلسه ستاد کرونای استان که پنجشنبه شب تشکیل شد، تصمیم‌گیری‌های نهایی را به شورای تأمین استان به سپرده شد.

حسین کاملی با بیان اینکه پیک بیماری که در این چند روند افزایشی دارد مردم باید بیشتر رعایت کنند، تصریح می‌کند: روز گذشته آمار دزفول، آبادان، خرمشهر، شوش، باوی و حمیدیه بالا بود که مردم باید در این شهرها بیشتر احتیاط و فرمانداری‌ها دقت بیشتری را به خرج بدهند؛ در مقابل مسجدسلیمان، رامهرمز، باغملک، امیدیه و اندیمشک با ابتلای کم هستند.

وی با تأکید بر اینکه تا مردم همراهی نکنند این مشکل با دستور ابلاغیه و دستورالعمل حل‌شدنی نیست، عنوان می‌کند: آنها باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و از ترددهای غیرضروری خودداری کنند؛ همچنین با توجه به ایام ماه رمضان تردد مردم شبانه شده است و آن را نیز باید محدود کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه مراسم سوگواری و مراسم مذهبی و جشن به شکل رسمی تعطیل و ممنوع اعلام شده است، می‌گوید: مراسم‌هایی که برگزار شد، همه غیررسمی است و باید مردم همراهی کنند که در مرحله اول از برگزاری مراسم خودداری کرده و در مرحله بعد اگر هم مراسمی را مشاهده کردند به سامانه ۴۰۳۰ که برای غربالگری و گزارش دهی تعیین شده اعلام کنند.

کاملی با اشاره به اینکه مراکز بهداشتی هم در سطح شهر و مناطق حاشیه برقرار است، بیان می‌کند: هر فردی که علائمی از بیماری کرونا داشت، می‌تواند به واحدهای غربالگری مستقر در مراکز بهداشت استان مراجعه کند.

لزوم اقدام سریع ستاد کرونا خوزستان

منتخب اول مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: حدود سه روز پیش یک افزایش آماری را در استان و به ویژه در اهواز داشتیم.

سید کریم حسینی با بیان اینکه به سهم خود برای این افزایش آمار حساس شدیم، تصریح می‌کند: گرچه مسئولان بهداشت و درمان تلاش می‌کنند ولی به هر حال این افزایش آمار جای سوال بود که می‌تواند ناشی از رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و همچنین به دلیل افزایش مراکز تشخیصی است اما این موضوع همچنان حساسیت‌زا خواهد بود.

حسینی، افزایش آمار را «هشداردهنده» می‌داند و می‌گوید: باید به مسئولان امر بگوییم اگر نیاز به محدودیت‌های مجددی هست هرچه سریع‌تر وضع و در این زمینه اقدامات لازم انجام شود؛ علت‌یابی و هشدارهای لازم باید ارائه شود و ستاد ویژه مبارزه با کرونای استان نیز اقدام سریع‌تری در این زمینه انجام دهد.

منتخب اول مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: یکی از نمایندگان منتخب شهر اهواز هم در جلسه ستاد کرونا به نمایندگی از نمایندگان استان شرکت کرد که وضعیت را بررسی و اگر نیاز به هشدار دادن و کمک کردن به مسئولان امر باشد، اقدام لازم انجام شود.

نگاه عادلانه به مناطق محروم

حسینی بیان می‌کند: روز گذشته هم تماس‌های مختلفی را از سوی افراد متعدد داشتیم که نیاز بود بیشتر این ماجرا بررسی شود؛ نوع انتشار بیماری و همه‌گیری بیماری مشخص کرد که ربطی به منطقه خاص و محدودیت خاصی ندارد؛ هرجایی که فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی رعایت نشود، این بیماری شیوع بیشتری دارد.

وی با اشاره به مشخص شدن علائمی که جای امیدواری دارد، می‌گوید: امیدوارم روند کاهشی ابتلای افراد به ویروس کرونا را طی روزهای آتی شاهد باشیم؛ به عنوان نمایندگان مردم در مجلس توصیه‌های لازم را به مراکز بهداشتی گوشزد می‌کنیم که به همه مناطق به صورت عادلانه رسیدگی کنند.

حسینی با تأکید بر لزوم بررسی وضعیت در سریع‌ترین زمان ممکن، عنوان می‌کند: برای این افزایش آمار به مسئولان اجرایی استان و به ویژه شهرستان اهواز و همچنین کادر بهداشت و درمانی هشدار را دادیم.

منتخب مردم شهرستان اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد که ابتلای افراد ربطی به مناطق حاشیه و کم برخوردار مالی ندارد، تشریح می‌کند: به طور قطع نیاز است که با نگاه عادلانه و نگران‌کننده‌ای به مناطق محروم رسیدگی شود؛ هرچند نهادهای مختلف و گروه‌های جهادی اقدامات متعددی را انجام دادند.

لزوم تداوم هشدار دهی رسانه‌ها

یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات بحران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: وقتی که می‌گوئیم رسانه‌ها در انواع بحران‌ها یک سری وظایف کلاسیک و تعریف شده دارند، یعنی در تقسیم‌بندی سه فاز بحران پیش از بحران، حین وقوع بحران و پس از بحران رسانه در هر مرحله وظایفی دارند.

پروانه پیشنمازی ادامه می‌دهد: در مرحله «پیش از بحران» رسانه‌ها باید یک سری از مخاطراتی را که پتانسیل تبدیل شدن به بحران دارند، پیش‌بینی کنند و نسبت به وقوع یک بحران قریب الوقوع جامعه (مردم عادی و مسئولان) را هوشیار کنند؛ رسانه با این کار حتی می‌توانند از وقوع بحران پیشگیری و جلوگیری کنند.

وی تصریح می‌کند: این بحران هنوز کنترل نشده و در مرحله «پیش از بحران» بودیم و همه می‌دانستیم که اگر به آن بی‌توجهی کنیم باز دوباره ممکن است که برگردد و با شدت بیشتر از قبل شیوع و همه‌گیری کند؛ پس این بیماری غیرقابل پیش‌بینی و پیشگیری نبود.

مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات بحران یادآور می‌شود: اینکه دولت بر اساس چه فاکتورهایی برای فعالیت دوباره اصناف تصمیم سازی کرده است، خودش بهتر می‌داند و به طور قطع با در نظر گرفتن تمام جوانب کار تصمیم‌گیری می‌کنند که می‌تواند اشتباه هم باشد؛ چون این بیماری کنترل نشده بود و احتمال بازگشت با شدت بیشتر از قبل وجود داشت.

پیشنمازی با اشاره به اینکه هنوز برای رسانه‌ها فاز «پیش از بحران» تلقی می‌شد و باید همچنان برای حساس سازی و هشدار دهی در خصوص همه‌گیری قریب الوقوع این بحران اقدام می‌کردند، می‌گوید: با این وجود رسانه‌ها به سمت عادی‌سازی و کمرنگ شدن پیش رفتند، در حالی که ویروس کرونا همچنان باید به عنوان یک موضوع برجسته و مهم تلقی و برای هشدار سازی و هوشیاری سازی مردم اقدام کنند.

وی اضافه می‌کند: اینکه دسترسی رسانه‌ها به بهانه کرونا محدود شده مشخص است ولی به هر حال رسانه‌ها یک مسئولیت اجتماعی دارند و حتی در صورت ناتوانایی پوشش خبری مستقیم از آنچه در ستادهای تصمیم سازی رخ می‌دهد، ولی باید هشدار سازی داشته باشند.

لزوم فعالیت بیشتر رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و آموزش

مدرس دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات بحران با اشاره به اینکه افزایش آمار ابتلاء خود زنگ خطری برای احتمال افزایش همه‌گیری دوباره است، بیان می‌کند: رسانه‌ها در حوزه «فرهنگ‌سازی» و «آموزش» می‌توانند بیشتر فعالیت کنند و در مقاطع حساس این اتفاق برای رسانه‌ها طبیعی است که شاید دسترسی به خبر سخت‌تر از قبل باشد؛ چون یا مسئولان آن‌قدر گرفتار هستند که نمی‌توانند استرس مصاحبه با رسانه‌ها را به جان بخرند و یا ارتباط رسانه‌ای اغلب آنها آن‌قدر قوی نیست و می‌خواهند محافظه کارانه جواب بدهند تا برای موقعیت آنها بد نشود.

پیش نمازی در پایان می‌گوید: وقتی موضوعی از حساسیت بالاتری برخوردار و امنیت ملی مطرح باشد، به طور قطع مسئولان دست به عصاتر و محافظه کارتر از قبل هم می‌شوند؛ بنابراین رسانه‌ها نیز تا یک جایی اختیار دارند و وقتی نهادهای بالادستی موضوعی را وتو کنند دیگر کاری از دست رسانه برنمی آید.

به گزارش خبرنگار مهر، در زمینه رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی آن‌قدرها هم نمی‌توان مردم را مقصر تلقی کرد چون ابزار و اقلام بهداشتی آنطور که باید در دسترس آنها قرار نگرفته است و یا اگر باشد با قیمت بالا ارائه می‌شود که همه اقشار توانایی خرید را ندارند تا این اقلام در سبد خانوارهای خود قرار دهند؛ بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیازمند مدیریت بیشتر مسئولان برای تأمین اقلام بهداشتی و توزیع در سطح گسترده و همچنین نظارت بر عملکرد ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پیشگیری از ازدحام در وسایل نقلیه عمومی است.

126
0 0