تشخیص ۵۰ نوع سرطان با آزمایش خون امکان پذیر است

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرنگار مهر، آزمایش خون جدید می‌تواند تحولی عظیم در زمینه تشخیص سرطان باشد. محققانی از آمریکا و بریتانیا موفق به توسعه این آزمایش جدید شدند.

در حال حاضر محققان موفق به توسعه یک آزمایش خون ساده شدند که می‌تواند بالغ بر ۵۰ نوع سرطان مختلف را حتی قبل از بروز علائم و نشانه‌های اولیه و فقط با چند قطره خون شناسایی کند.

در این آزمایش از یک نوع DNA آزادشده از سلول‌های تومور استفاده می‌شود. این DNA بعد از آزاد شدن وارد خون می‌شود، درحالیکه در حالت عادی خون عاری از DNA است که به آن cfDNA گفته می‌شود. با این وجود شناسایی cfDNA مخصوص تومور می‌تواند چالش برانگیز باشد چراکه بسیاری از سلول‌های دیگر هم DNA را در خون رها می‌کنند.

در این آزمایش، DNA مخصوص سلول‌های سرطانی با استفاده از تغییرات در DNA شناسایی می‌شود که عمدتاً با افزودن یک ماده شیمیایی موسوم به گروه متیل است که با رشد تومور مرتبط است.

بعد از تفکیک cfDNA از نمونه خون و ترتیب گذاری آن برای یافتن بخش‌های متیل دار شده، محققان با دادن اطلاعات به کامپیوتر می‌توانند DNA را از سرطان و سلول‌های غیر سرطانی تشخیص دهند.

با این اطلاعات کامپیوتر می‌تواند پیش بینی کند که آیا فرد مبتلا به سرطان است یا نه، و حتی نوع سرطان هم اعلام کند.

در این مطالعه نمونه خون بیش از ۴۰۰۰ نفر که تقریباً نیمی از آنها مبتلا به سرطان بودند آزمایش شد. صحت نتایج این آزمایش ۹۳ درصد اعلام شده است.

در حال حاضر هیچ راهی برای غربالگری برخی از سرطان‌ها قبل از بروز علائم نیست. این آزمایش خون به درستی قادر به تشخیص بیش از ۶۷ درصد آنها خواهد بود.

109
0 0