رشد ۴۰ درصدی شیوع بیماری های تنفسی

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان اورژانس عفونت های تنفسی مرکز مسیح دانشوری، این مرکز را از منظر خدماتی، آموزشی و پژوهشی، یکی از قطب های ارائه خدمات بیماران تنفسی در کشور دانست و گفت: این بیمارستان سوابق درخشان ملی، فراملی، منطقه ای و فرا منطقه ای در زمینه تشخیص، درمان و پژوهش بیماری سل و بیماری های ریوی در کارنامه خود دارد و در سالهای اخیر سازمان های بین المللی، بیمارستان مسیح دانشوری را یکی از کانون های صاحب صلاحیت و معتبر برای تشخیص بیماری های منطقه ای می شناسند.

وی اظهار داشت: سالانه حدود ۱۰ هزار مراجعه سرپایی به مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی دکتر مسیح دانشوری، در زمره بیماری های عفونی را شاهد هستیم که بالغ بر هزار نفر از بیماران، عمدتا به علت عفونت های تنفسی تحتانی بستری می شوند.

زالی ادامه داد: امروز بزرگ ترین مجموعه اورژانس بیماری های عفونی در کشور با ۷۰ تخت فعال در بخش سل و عفونت های تنفسی افتتاح شد. بیمارستان دکتر مسیح دانشوری در سال های اخیر به نقطه کانونی تشخیص، درمان، پیشگیری و مداخلات تشخیصی در زمینه ایدز تبدیل شد. همچنین در حوزه تشخیص و درمان بیماری های نوپدید و بازپدید و آنفلوآنزا یکی از مراکز پیشرو بوده است.

وی از رشد ۴۰ درصدی شیوع بیماری های تنفسی به ویژه انسدادی مزمن ریوی در طی ۱۰ سال گذشته خبر داد و عنوان کرد: در کشور به دلیل تغییرات اقلیمی، مصرف مواد دخانی، شیوع دیابت ،افزایش استفاده از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی، استفاده از برخی از روش های درمانی برای مهار سرطان، با افزایش شیوع بیماری های تنفسی رو به رو هستیم. همچنین در این بازه زمانی شیوع بیماری های قلبی عروقی ۲۹ درصد، سکته مغزی ۱۹ درصد و دیابت ۳۷ درصد  رشد داشته است، اما نکته قابل توجه این است که میزان مرگ و میر در بیماری های عفونی و تنفسی ریوی با حدود ۳۹ درصد کاهش روبه رو بوده که علامت خوبی است.

زالی افزود: این بیمارستان تنها مرکز در کشور است که در آن همزمان پیوند قلب و ریه یا دو ریه انجام می شود.

در ابتدای این مراسم، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مسیح دانشوری، این مرکز را تنها مرکز ریوی تنفسی منحصر به فرد کشور و حتی منطقه دانست و گفت: تمام مشکلات ریوی در هر کجای کشور، برای تشخیص و درمان به این مرکز ارجاع داده می شود، بنابراین لازم است دائم درصدد توسعه و تکمیل مراکز اورژانس بیمارستان باشیم.

وی ادامه داد: برخی بیماری های عفونی و ویروسی تنفسی قدرت سرایت بالایی دارند، در همین راستا، مرکز ویروس شناسی مجهزی نیز در بیمارستان در زمینه کشت، تشخیص و ارائه راهکار درمانی مشغول به فعالیت است.

ولایتی با اشاره به افزایش مراجعات بیماران ریوی از سراسر کشور و لزوم به روزرسانی دستگاه های تصویربرداری، از افتتاح بزرگترین مرکز اورژانس عفونی کشور در بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد و گفت: از این پس بخش مهمی از نیازمندی های بیماران عفونی، به ویژه عفونت تنفسی برطرف می شود.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، از ارائه خدمت مطلوب و متناسب با نیازهای کشور، به خصوص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ابراز امیدواری کرد و اظهار داشت: در طول سال های گذشته در زمان اپیدمی آنفلوانزا، یکی از معدود مراکزی که تمام مراحل تشخیص موارد آزمایشگاهی و درمان را بر عهده داشته، این مرکز بوده و تا به حال نتایج خوبی هم به همراه داشته است.

در این مراسم مرکز اورژانس عفونی، شامل بخش تصویر برداری و سی تی اسکن ۱۶ اسلایسی به مساحت ۵۰۰ مترمربع و اورژانس عفونت های تنفسی با ۱۶ تخت به مساحت ٥٠٠ متر مربع در ۴ طبقه افتتاح شد.