ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران خاص در ۷۷ مرکز دانشگاهی

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم صادقی، روز پنج شنبه در مراسم اولین سمپوزیوم دندانپزشکی بیمارستان که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم، توجه به نیازهای درمانی مردم در حوزه بیماری‌های سیستمیک است که بعضی از آنها لازم است در یک بخش بیمارستانی مرتفع شود.

وی افزود: جدا افتادن رشته دندانپزشکی از رشته پزشکی و ایزوله شدن دانشکده‌های دندانپزشکی تنها به عنوان مرکزی آموزشی و نه آموزشی درمانی، کیفیت آموزش را تحت تأثیر قرار داده است و همکاران جوان ما از رشته دندانپزشک این تصور را دارند که فقط در مطب‌های خود باید کارهای زیبایی و معمولی را انجام دهند و اگر بیماران با نیازهای سیستمیک و خاص به مطب مراجع کنند به مراکز دانشگاهی ارجاع داده خواهند شد و این نقطه آغاز سرگردانی بیماران است.

صادقی گفت: برنامه راه اندازی مراکز دندانپزشکی ویژه بیماران خاص و صعب العلاج در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بنا بر وظیفه حاکمیتی وزارت بهداشت در سال ۹۷-۹۸ تدوین و ابلاغ شد. بر طبق این آئین نامه دانشگاه‌ها موظف به ارائه خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی به بیماران خاص و صعب العلاج در یک مرکز شدند.

رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداست ادامه داد: در حال حاضر ۷۷ مرکز در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور آمادگی پذیرش بیماران خاص و صعب العلاج در حوزه دندانپزشکی را دارند.

وی در خصوص آئین نامه بیمارستان‌های دندانپزشکی نیز افزود: مطالعات تطبیقی تأسیس بیمارستان‌های دندانپزشکی با همکاری تیم تحقیقاتی دانشگاه بقیه الله صورت گرفت و این آئین نامه بعد از یک سال و تیم مطالعه، بررسی و کار کارشناسی با تلاش همکاران تدوین و با امضای وزیر بهداشت در شهریور ۹۸ ابلاغ شد و در حال حاضر امکان تأسیس بیمارستان دندانپزشکی در کشور مهیا شده است.

صادقی افزود: تأسیس اولین بیمارستان دولتی دندانپزشکی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز واگذار و اولین مجوز تأسیس بیمارستان خصوصی در آذر ماه برای مرکزی تهران صادر شد.

وی بیان کرد: تبدیل وضعیت دانشکده‌های دندانپزشکی از آموزشی به آموزشی درمانی با همکاری دبیرخانه شورای تخصصی دندانپزشکی که تاکنون از ۴۲ دانشکده برای ۱۴ دانشکده مجوز صادر گردیده است.

صادقی تصریح کرد: دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز آموزشی درمانی برای اولین بار بخش‌های درمانی خود را در تعطیلات آلودگی هوا به صورت آماده باش قرار داده و خدمات مورد نیاز مردم را ارائه می‌داد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مجموعاً ۲۳۰ بیمارستان دارای بخش دندانپزشکی هستند که ۴۴ بیمارستان در بخش خصوصی، ۱۱۲ بیمارستان در بخش دولتی، ۵۷ مورد در بخش غیر دولتی، ۱۴ مرکز خیریه و چند مورد در سایر مرکز درمانی کشور دارای بخش دندانپزشکی هستند.

رئیس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت، گفت: با همکاری معاونت آموزشی و مرکز ملی مهارت آموزی دوره مهارتهای دندانپزشکی تحت بیهوشی برای همکاران تدوین و اجرا شد. خوشبختانه دندانپزشکان عمومی نیز در کنار متخصصین در این دوره آموزشی شرکت می‌کنند تا با بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل موجود کمبود نیرو مرتفع گردد و امکان دسترسی به خدمات مورد نیاز به مردم ارائه کرد.

104
0 0