انجام اولین عمل جراحی قلب باز در شاهرود/ حال بیماران خوب است

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

حسین شیبانی در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه بخش جراحی قلب بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود فعال‌شده است، ابراز داشت: امکانات لازم برای جراحی قلب از یک سال گذشته در این بیمارستان وجود داشت اما به دلیل نواقص فعال نبود لذا از روزگذشته استارت این بخش خورده است.

وی ضمن بیان اینکه با فعال شدن بخش جراحی قلب باز در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود عمل‌هایی نظیر بای‌پس رگ‌های قلب و تعویض دریچه در آن انجام می‌شود، افزود: از روز گذشته چهار بیمار عمل شده و هم‌اکنون نیز بیمار پنجم در حال پذیرش است.

انجام ۱۵۵۰ آنژیو بر روی بیماران شاهرودی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه بخش آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی قلب در تاریخ ۹۷.۱۰.۸ فعال شد، ابراز داشت: در این بازه زمانی یک ساله تاکنون یک هزار و ۵۵۰ مورد آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی قلب بر روی بیماران صورت گرفته است.

شیبانی بابیان اینکه حال چهار بیمار عمل شده خوب است، در ادامه تصریح کرد: دو اتاق عمل با تمام امکانات به‌روز با بهترین برندها کنار هم و آی‌سی‌یو جراحی قلب با هشت تحت و به همراه بخش‌های اداری در این بیمارستان وجود دارد که با افتتاح بخش جراحی قلب باز، معدود بیمارانی خواهند بود که نیازمند اعزام از شاهرود به سایر مراکز باشند.

وی افزود: آنژیوگرافی یک نوع عکس‌برداری از رگ‌های قلبی و آنژیوپلاستی نیز همان فنر گذاری است و برای بیمارانی عمل جراحی قلب باز صورت می‌گیرد که رگ‌های قلبی بیمار با این روش‌ها باز نشود که باید گفت ورزش، استفاده از رژیم غذایی مناسب و چکاپ سالانه می‌تواند ریسک ابتلاء به این بیماری را کاهش دهد.

آمار بالای بیماری‌های قلبی در شاهرود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری‌های قلبی در این شهرستان چگونه است، ابراز داشت: با توجه به اینکه بررسی بیولوژی در خصوص بیماری‌های قلبی صورت نگرفته است لذا نمی‌توان از آمار، اعداد و درصد به یقین مطلبی عنوان کرد.

شیبانی در ادامه تصریح کرد: اما آمار دیابت در شاهرود به نسبت نرم کشوری بالا گزارش می‌شود که با توجه به اینکه دیابت یکی از فاکتورهای ایجاد ناراحتی‌های قلبی است به نظر می‌رسد احتمالاً باید آمار بیماران قلبی نیز در شاهرود به تناسب بالا باشد.

وی افزود: با توجه به تعداد آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی که در این بیمارستان صورت گرفت به نظر می‌رسد به طور متوسط از یک الی سه عمل جراحی را در روز داشته باشیم که این آمار بالایی برای شاهرود محسوب می‌شود.

109
0 0