اشغال تخت های مراقبت های ویژه در بیمارستان های دولتی

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد سلطانی، گفت: کمبودهای دارویی با وجود تحریم‌ها در بخش‌های ویژه اندک بوده و نکته قابل ذکر بیشتر مربوط قیمت داروها به ویژه داروهای وارداتی است که در مراکز خصوصی هزینه سرسام آوری به بیماران تحمیل می‌کند.

وی اظهار داشت: این کنگره با حضور متخصصین و پژوهشگران برجسته داخل و خارج کشور به همت انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، ۱۸ تا ۲۰ دی‌ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود و در این گردهمایی سخنرانانی از رشته‌های مختلف، آخرین دستاوردهای پزشکی را در حوزه‌های گوناگون مراقبت‌های ویژه شامل قلب، ریه، مغز و اعصاب، عفونی، فارماکولوژی، مسمومیت، غدد، کلیه، گوارش، آنتی بیوتیک درمانی، سوختگی، مایع درمانی، تغذیه، اقدامات پس از احیا و مامایی ارائه خواهند داد.

سلطانی افزود: همچنین در این کنگره در خصوص استفاده از تهویه مکانیکی، مانیتورینگ همودینامیک، اولتراسونوگرافی، اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری در بخش‌های ویژه به‌صورت سخنرانی و برگزاری کارگاه پرداخته خواهد شد.‌

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: همچنین در این کنگره قسمت مجزایی برای طب مراقبت ویژه کودکان و نیز پرستاری مراقبت‌های ویژه در نظر گرفته شده است.

سلطانی گفت: در پایان کنگره با ارائه برترین مقالات ارسالی در هر موضوع و نیز برگزاری پانل در انتهای هر قسمت، چالش‌های آن موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت که امید است با مشارکت و همیاری متخصصین رشته‌های مختلف کنگره‌ای پربار همچون سال‌های گذشته پیش رو داشته باشیم.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران خاطر نشان کرد: در حاشیه کنگره با توجه به حضور اکثر متخصصین مراقبت‌های ویژه کشور بحث و تبادل نظر در زمینه مشکلات و چالش‌های صنفی و همین طور انتخاب اعضای انجمن مراقبت‌های ویژه از طریق رفراندوم صورت خواهد گرفت.

سلطانی در ادامه بیان داشت: با توجه به آمار بالای حوادث ترافیکی، بیماران سرطانی، قلب و عروق و…، مرگ و میر ناشی از آنها و اشغال تخت نزدیک به صد درصد بخش‌های ویژه در اکثر بیمارستان‌های دولتی کشور، نیاز به افزایش تخت‌های ویژه در مراکز دانشگاهی و دولتی اجتناب ناپذیر می‌کند.

وی افزود: نکته مهم در این زمینه توجه بیشتر به گایدلاین ها و استاندارهای پذیرش و تریاژ توسط همکاران متخصص مراقبت‌های ویژه است به صورتی که اولویت بندی بیماران بحرانی نیازمند به‌درستی انجام گرفته و با به عبارتی استفاده بهینه از تخت ویژه صورت پذیرد.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران گفت: در همین رابطه همکاری سایر گروه‌های تخصصی درگیر در بخش‌های ویژه با متخصصین مراقبت‌های ویژه الزامی است و در اکثر مطالعات در زمینه پذیرش و انتقال بیماران، مدیریت واحد در مقابل مدیریت‌های چندگانه نتایج بهتری در اداره بخش‌های ویژه نشان داده است.

سلطانی گفت: علاوه بر این کمبود نیروی پرستاری در این بخش به‌شدت بر کیفیت خدمات درمانی تأثیر منفی می‌گذارد و در حال حاضر کمبود نیروی پرستاری در این بخش‌ها به یک چالش تبدیل شده است.

وی یادآور شد: کمبودهای دارویی با وجود تحریم‌ها در بخش‌های ویژه اندک بوده و نکته قابل ذکر بیشتر مربوط به قیمت داروها به ویژه داروهای وارداتی است که در مراکز خصوصی هزینه سرسام آوری به بیماران تحمیل می‌کند در حالی که در بیمارستان‌های دولتی طرح تحول سلامت حمایت بهتری از بیماران در این راستا انجام می‌دهد.

107
0 0