انجام روش های غیر جراحی فیستول رگ های خون رسان در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، عطا فیروزی، با اشاره به اینکه فیستول رگ‌های خون رسان قلب می تواند در بزرگسالان تنگی نفس، درد قفسه سینه و علائمی شبیه سکته قلبی را ایجاد کند، گفت: امروزه با استفاده از روش‌های غیر جراحی و اینترونشن می‌توان این بیماران را با موفقیت بالا در کشور درمان کرد.

وی ظهار داشت: یکی از مباحثی که در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد بیماری های مادرزادی قلب و عروق در بزرگسالان همچون فیستول رگ‌های خون رسان قلب است.

فیروزی افزود: فیستول رگ‌های خون‌رسان قلب در کودکان می‌تواند سبب نارسایی قلب و در بزرگسالان درد قفسه سینه، تنگی نفس را به همراه داشته باشد و علائم سکته قلبی را تقلید کند البته مشکل چندان شایع نیست ولی اختلال‌های زیادی را  می تواند به همراه داشته باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در گذشته تنها روش درمانی برای افرادی که مبتلا به فیستول رگ های خون رسان قلب بودند جراحی باز بود که این جراحی کم‌خطر نبود ولی در سال‌های اخیر روش اینترونشن و غیر جراحی در این زمینه استفاده می شود.

فیروزی با اشاره به اینکه در کشور ما تجربه‌های بسیار خوبی در روش‌های غیرجراحی و اینترونشن عروق قلب وجود دارد، گفت: در بیست و یکمین کنگره بین المللی تازه های قلب و عروق، جدیدترین دستاوردها در این زمینه مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد و پزشکان و متخصصان تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک می‌گذارند تعدادی بیمار که وضعیت آنها نیز پیچیده بوده شرایطشان مطرح و همکاران نظرات خود را تبادل می کنند.

وی گفت: هرچند که مشکل فیستول رگ‌های خون‌رسان قلب شیوع بالایی ندارند ولی افراد در سنین جوان و پایین را می‌تواند درگیر کند که اگر درمان خوبی صورت گیرد بیمار امر طبیعی خواهد داشت.

فیروزی خاطر نشان کرد: امروزه استفاده از روش‌های غیرجراحی غالباً با موفقیت همراه بوده و احتمال مرگ و میرها در بیماران بسیار کمتر از روش‌های جراحی باز است.

بیست و یکمین کنگره تازه های قلب و عروق ۲۹ مرداد تا ۱ شهریور ۹۸ در سالن همایش های بین المللی برج میلاد با حضور مهمانان خارجی و داخلی و صاحبنظران برجسته برگزار خواهد شد.