۷۴میلیون ایرانی پرونده الکترونیک سلامت دارند

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی، با بیان اینکه سامانه «سیمای سرطان» از ابتدای مهر ماه بهره برداری می شود، اظهارداشت: با راه اندازی این سامانه ، بیماران مبتلا به سرطان از خدمات خوبی در بیشتر موارد بهره مند می‌شوند.

وی افزود: هدف از راه اندازی این سامانه ‏افزایش خدمت رسانی به مردم و فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای آنان و پزشکان بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به راه اندازی سامانه «شیرخشک » نیز گفت: درباره شیر خشک های متابولیکی تبلیغات چندانی انجام نشده است. سامانه‌ای که در این خصوص ایجاد شده است ، ‏شیرخشک متابولیکی را در درب منزل افراد تحویل می‌دهد. وقتی این کار بوسیله سامانه انجام شد، قیمت‌ها ارزانتر و مصرف نیز ‏معقول‌تر شد .

حریرچی همچنین افزود: ۲۰۰ بیماری جدید داریم که به همین روش (با ایجاد سامانه) اطلاع رسانی می شود که با ایجاد آن ، مصرف دارو بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه سامانه‌هایی که به منظور افزایش کیفیت و کنترل هزینه ایجاد می شود اثربخش خواهد بود ،گفت: در درمان بیماران سرطانی یکی از ‏اشکالات فهرست دارویی این است که می‌گویند یک داروی ضد سرطان برای سرطان بانوان در مرحله مشخصی پذیرفته شده است ‏به هرحال روش‌هایی که به شفاف سازی و ‏راحتی بیمار و مشخص بودن تعداد داروی توزیعی می انجامد ، در کنترل هزینه موثر است.

سخگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه طی ماه‌های آتی احتمالا قاچاق معکوس دارو افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: دارو یا شیرخشک با دلار ۴۲۰۰ تومانی ‏تهیه می‌شود، در حالی‌که این موارد در کشورهای همسایه بین ۳ تا ۴ برابر قیمت دارند. مجبوریم داروهای گرانقیمت بیشتری ‏داشته باشیم تا دلاری که سهم مردم ایران است، در خارج از کشور مصرف نشود.‏

وی درباره شاخص توسعه انسانی، گفت: شاخص توسعه انسانی توسط سازمان ملل برای همه کشورها اندازه گیری می‌شود که برای ‏ایران در سال ۲۰۱۷ به ۷۹۸ هزارم رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: این شاخص در ۲۷ سال پیش یعنی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ به میزان ۳۸ و ۳ دهم درصد ‏رشد کرده است و جمهوری اسلامی ایران یکی از سریعترین کشورها در افزایش شاخص توسعه انسانی بر اساس گزارش سازمان ملل ‏متحد است.‏

وی ادامه داد: متوسط امید به زندگی ایرانیان ۱۲ و ۴ دهم سال و متوسط سال‌های تحصیل ۵ و ۶ دهم سال و سرانه درآمد ناخالص هر ایرانی ۶۷ ‏و نیم درصد طی ۲۷ سال اخیر افزایش یافته است. 

حریرچی گفت: در این سال‌ها امید به زندگی ایرانیان از ۶۳ و ۸ دهم به ۷۶ و ۲ دهم سال و میانگین سال‌های تحصیل همه ‏ایرانیان از ۴ و ۲ دهم به ۹ و ۶ دهم و سرانه درآمد ناخالص ملی ایرانیان بر اساس دلار بین المللی از ۱۱ هزار و ۴۲۰ دلار به ۱۹ هزار و ۱۳۰ دلار در سال رسیده است. ‏ایران با کسب این شاخص جزو کشورهای با شاخص توسعه انسانی بالاست. متوسط شاخص توسعه انسانی در کشورهای جنوبی آسیا ‏‏۶۳۸ هزارم است.‏

سخنگوی وزیر بهداشت همچنین با اشاره به پیشرفت های توسعه پرونده الکترونیک سلامت و کنترل هزینه‌ها عنوان کرد: این موضوع در کاهش هزینه‌های سلامت تأثیر زیادی ‏خواهد داشت که یکی از موارد آن مربوط به همپوشانی بیمه‌ای می‌شود. اکنون قسمت عمده‌ای از این همپوشانی به وسیله ‏سامانه استحقاق سنجی برطرف شده است. در یکی از استان‌ها نظام ارجاع و پرونده الکترونیک به صورت کامل در حال اجراست و ‏در کاهش هزینه و مصرف کاغذ و غیره مؤثر بوده است.

وی افزود: اجرای پرونده الکترونیک سلامت از جبهه‌های گوناگون در حال انجام است که به صرفه‌جویی‌های عمده‌ای منجر خواهد ‏شد. تعداد کسانی که وارد این سامانه شدند حدود ۷۰ میلیون نفر هستند، اما لزوما به معنی دریافت خدمات نیست. کسانی که هم مراجعه ‏کرده و هم ثبت شدند آمار دیگری دارد.‏

سخنگوی وزارت بهداشت، ادامه داد: . تعداد خدمات و بسته‌های ارائه شده نیز ۷۵۵ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۱۵ مورد بوده ‏است.‏

حریرچی در پاسخ به سئوالی درباره تولید قلم‌ انسولین توسط یک شرکت خارجی در ایران، گفت: یکی از ‏روش‌هایی که برای تولید دارو استفاده می‌شود، وارد کردن دانش فنی تولید دارو و تجهیزات مصرفی از کشورهای خارجی است. با انجام ‏دادن این کار تلاش می‌شود بازار منطقه را نیز با استفاده از اعتبار بین المللی کشورها به دست بیاوریم.

وی افزود: تجربه موفقی در این زمینه شکل ‏گرفته که یکی از قراردادها در خصوص تولید قلم‌های انسولین بوده است. به علت شیوع دیابت و سختی بسیاری که برای کودکان و سالمندان ‏وجود دارد،این قلم‌ها تولید و از آن استفاده می شود.

166
0 0