عوارض مصرف الکل/تهدید سلامت روان خانواده ها

به نقل از سایت اخبار  درمان و تعذیه :    
 

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حریرچی صبح دوشنبه در نشست خبری هفتگی، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت حوزه سلامت در کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سئوالات خبرنگاران بود.

وی در ابتدا به گزارش های مسمومیت با الکل در کشور،گفت: مصرف الکل عامل خطر ابتلا به بیش از ۲۰۰ بیماری، اختلال و جراحت محسوب می شود. برخی از مشکلات مربوط مصرف الکل، اختلالات عصبی و روان پزشکی، بیماری های گوارشی، سرطان ها، بیماری های قلبی عروقی، آسیب به جنین، بیماری های عفونی، دیابت و جراحات عمدی و غیرعمدی، است.

حریرچی ادامه داد: مصرف الکل در ایجاد سایر اختلالات روان پزشکی مانند افسردگی و اضطراب نقش دارد. همچنین میان مصرف الکل و سیروز و نارسایی کبدی و التهاب لوزالمعده حاد و مزمن رابطه علیتی وجود دارد.

وی گفت: مصرف الکل در ایجاد سرطان های لوزالمعده، دهان، حلق و حنجره، مری، روده بزرگ، مقعد، کبد و سینه در زنان نقش دارد. مصرف الکل به خصوص مصرف سنگین آن با خطر بالای بیماری های قلبی عروقی همراه است.

حریرچی افزود: مصرف الکل در بارداری اثرات مخربی بر سلامت نوزاد و همچنین پیامدهای بارداری دارد. ضمن اینکه، مصرف سنگین الکل احتمال ابتلا به دیابت را تشدید می کند.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: مصرف آسیب رسان الکل سیستم ایمنی را تضعیف کرده و از این طریق خطر ابتلا به سل و ذات الریه را افزایش می دهد. همچنین ارتباط قوی میان مصرف الکل و ایدز وجود دارد که از طریق تاثیر بر رفتارهای پرخطر و محافظت نشده جنسی اعمال می شود.

وی افزود: مصرف الکل به خصوص مصرف سنگین آن با خطر خودکشی و خشونت، ارتباط علیتی دارد. مصرف الکل همسرآزاری را افزایش می دهد. اثرات سمی مثل سندرم الکل جنینی و احساس ناامنی و تهدید سلامت روان اعضای خانواده از سایر مصادیق آسیب به دیگران بر اثر مصرف الکل است.

سخنگوی وزارت بهداشت، تاکید کرد: آخرین گزارش ها در مورد شیوع مصرف و عدم مصرف الکل در جهان حاکی از آن است که ۵۷ درصد افراد بالای ۱۵ سال یا بالغ (۳.۱ میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته مصرف الکل داشته اند. به عبارت دیگر ۴۳ درصد افراد بالای ۱۵ سال (۲.۳ میلیارد نفر) در جهان در یک سال گذشته حداقل یک بار مصرف الکل داشته اند. سرانه مصرف الکل در جمعیت بالای ۱۵ سال از ۵.۵ لیتر در سال ۲۰۰۵ به ۶.۴ لیتر در سال ۲۰۱۰ افزایش پیدا کرده است، اما این میزان در سال ۲۰۱۶ هنوز در سطح ۶.۴ لیتر باقی مانده است.

ادامه دارد...

179
0 0